Clockwork stories

Hög träffsäkerhet när Clockwork bemannar Cibes Lift

Att Clockwork värnar om lokal närvaro och personlig kontakt har gjort avtryck i det långvariga samarbetet med Cibes Lift i Gävle. Under bolagets produktionstoppar hjälper Clockwork till att bemanna verksamheten med hög träffsäkerhet bland kandidaturvalet.

Cibes Lift är det familjära hissföretaget med rötterna i Järbo. Sedan verksamheten flyttade in till centrala Gävle 2012 har de mött en årlig produktionsuppgång på cirka 15 procent, något som har ställt stora krav på tillgång till kompetens och arbetskraft. Eftersom det mesta av jobbet sker med handkraft utan maskiners hjälp innebär det att ytterligare 15 procent i personalstyrka behövs under produktionstopparna.
– Dessutom är det inte bara produktionen som behöver växa utan även alla supportfunktioner, berättar Produktionschefen Stina Lenströmer.

Stina Lenströmer, Produktionschef

Snabba puckar

Hos Cibes är alla produkter kundunika och börjar produceras först när en order är lagd. Det gör det svårt att prognostisera orderingången rätt för att i tid kunna planera för den produktionskapacitet som krävs. Om allt flyter på som det ska kan Cibes förbereda ungefär en månad i taget, men ibland går det snabbare än så. Där är den personliga kontakten med Clockwork ett bärande element för att få tag i kompetent personal.

– Eftersom vi samarbetat med Clockwork under flera år så känner de till hur vi jobbar och de vet exakt vilken typ av kompetens vi söker när vi rekryterar. Det gör att träffsäkerheten blir stor när vi får ett kandidaturval presenterat för oss, berättar Stina.

Under Cibes högsäsong, som oftast infinner sig från april till november, har Clockwork ett tjugotal inhyrda konsulter på plats i produktionen. För att hålla en löpande kontakt med såväl konsulter som ansvariga i bolaget sitter Clockworks konsultchef på plats hos Cibes en gång i veckan.
– Det gör det lättare för oss att ha en löpande dialog kring hur prognosen ser ut. Dessutom vet vi vad Clockwork levererar och under vilka förutsättningar, utan krångel, menar Stina.

Personlig kontakt

Normalt sett får Cibes en förvarning om att de behöver ett antal konsulter under nästkommande vecka. När Cibes sedan tar kontakt med Clockwork behöver de oftast bara formulera de tekniska kraven på kompetens, exempelvis att de är i behov av tre truckförare och en med traverskort. Resten löser Clockwork tack vare erfarenhet och hög kännedom om Cibes verksamhet och behov.
– Utifrån det urval på kandidater som Clockwork presenterar för oss så bjuder vi in ett antal på intervju som vi visar runt i produktionen. Ganska snabbt får vi en känsla för vilka vi tror skulle trivas hos oss. Vi behöver inte intervjua tio för att hitta tre, oftast får vi rätt kandidater på en gång tack vare att Clockwork känner oss så bra.

Att samarbetet mellan Clockwork och Cibes fungerat så bra under många år tror Stina beror uteslutande på den personliga kontakten.
–  Clockwork har hela tiden sett till vårt bästa och låtit oss behålla samma kontakter bland konsultcheferna. Vi har inte påverkats av deras interna omorganiseringar och det är något som Clockwork vunnit vår affär på. Naturligtvis spelar det också roll vilken kvalitet vi får på konsulterna eftersom vi vill att all vår inhyrda personal ska vara anställningsbar. Så fort vi kan och får möjlighet försöker vi anställa duktiga konsulter. Hittills har vi anställt ungefär femton medarbetare som kommit till oss via Clockwork, avslutar Stina.

 

Hitta jobb & personal

Hej, det är jag som är {{ coworker_firstname }}!
Vad kan jag hjälpa dig med?

För jobbsökande

Jag söker jobb

Då har du hittat rätt!
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av
oss så fort som möjligt.

* Japp, dessa uppgifter är obligatoriska

Vilken bra idé!
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av
oss så fort som möjligt.